Home / Karpervissen Frankrijk / L’Etang Noir

L’Etang Noir

Karpervissen op L’Etang Noir.

Op een woensdag in het voorjaar vertrek ik en ben ik onderweg naar L’Etang Noir, Ditmaal om alle files te ontlopen rijdt ik niet via Parijs maar over Reims en Troyes. Een uurtje om maar in de file staan bij Parijs duurt vaak langer. Als we op het prachtige L’Etang Noir aankomen weet ik wel dat ik je dit niet aanraad. We zijn het drievoudige aan tol kwijt!

Rob en Terasa eigenaren van het water staan al op ons te wachten. Na een warm welkom gaan mijn vrouw, Rob, Therasa en ik een ronde langs het water om stekken te bekijken. Stek 2 en stek 3 worden op aanraden gekozen en geven ons voldoende ruimte om lekker ons ding te doen.

De eerste karper.

In eerste instantie gaat de eerste rig naar een stek die volgens Rob altijd goed productief is. De rig gaat in de voerboot en onderweg ziet Jolanda echter elders vis springen, daar moet een hengel naar toe! Om 18.45 gaat de eerste maal het net te water en scheppen we de eerste
L’Etang Noir spiegel op een liver boilie!

Na de vangst zal het avondmaal in ons huis ons extra goed smaken. Als de smaak de helft van de geur is dan is het meer dan goed, want een heerlijke geur komt ons te gemoed bij het betreden van het huis. We eten lasagne, er staat een heerlijke salade bij en een aardappelsalade en de smaak is hetzelfde als de geur. Na een dessert zitten we vol, bomvol.

Voorvoeren loont.

Genoeg over eten, want we zijn er om karper te vangen. Ik doe nog een rondje om het meer heen en ik voer verspreid zo’n 3 kg bollen , een handje hier en een handje daar langs de kant en ook het midden van L’Etang Noir wordt niet vergeten. Daarna ga ik slapen met een heerlijke visdag in het vooruit zicht.

Om 8 uur arriveren we weer op onze stek en een uur later liggen alle rigs weer op de bodem. Rob, de eigenaar heeft een heerlijk Engels ontbijt voor ons klaar gemaakt waar we graag gebruik van maken. Tegen enen komt er weer een run van Jolanda haar hengel op de zelfde stek als gisteren. Een spiegel van 11.2 kilo ligt even later op de mat. Net als de vorige spiegel van L’Etang Noir kon deze ook niet de liver boilie weerstaan. Om 17.25 meld zich een mooie spiegelkarper van 12 kilo op mat. Tevens weer op het zelfde aas, een liver boilie met een roze pop up.

noir huisje karper

Eerste 30er

Op de andere stekken kom de karper ook in actie en komt er vanaf mijn hengel ook een mooie run. Na een spannende dril is het moment om te scheppen. Vlak voor het net draait de karper zich op de rug en los ik de haak… Kansloos sta ik te kijken…

Na het eten ga ik met Rob de eigenaar op pad om een nacht jacht te maken op de prachtige karpers in dit water. Om 22.10 dient zich de eerst run aan en enkele minuten later spreken we van een dubbelrun, omdat de 2e hengel van Rob ook voorzien is van een karper. Op de eerste hengel vangen we een 15 kg karper en op de tweede een exemplaar van 8 kg. De eerste karper van 30 pond is in ieder geval op de kant gekomen.

Rob en ik zitten gezellig te kletsen als om 23.30 een spiegel door alle andere lijnen zwemt. Een spiegel van 9 kg mag met mij op de foto. We hebben na deze vis nog minimaal een kwartier nodig om onze lijnen te ontrafelen. Uiteindelijk gaan we om 2 uur onze slaapzak in en een uur later staan we er weer naast om een spiegel van 11 kg naar het net te dirigeren.

De rest van de nacht (of wat er van over is) blijft het stil, om 8 uur neemt Jolanda het heft weer in handen. Ze zet mij weer op mijn plaats met de eerste schub van deze sessie. De schub weegt 13.1 kg.

De laatste dag op L’Etang Noir

Na het ontbijt gaan we verder. Het is vrijdag en de vissen volgen elkaar in hoog tempo op.

Jolanda 12 uur spiegel 11.5 kg.
René 12.15 uur spiegel 13 kg.
René 13.35 uur schub 13.7 kg.
René 14.20 uur spiegel 11.8 kg
René 16.30 uur schub 10.4 kg. ( enorm sterke vis deze bleef gaan)
We sluiten de sessie af met een PB voor Jolanda een spiegel van 16.2 kg om 17.55 uur.

Het is tijd voor de BBQ

We hebben twee dagen gevist en 15 karpers gevangen! Er word gevist met onbekend aas voor de vissen, maar wel met de bol op basis van vismeel.

Meer informatie?

Rob en Teresa zijn geweldige eigenaren van dit water in Frankrijk. Hij heeft het liefst dat zijn bezoekers niet met inline lood vissen. Op het aas wat gebruikt wordt is hij kritisch, het moeten freezerbaits zijn en ze mogen niet keihard zijn. Ik adviseer om verspreid te voeren, de voerplekken niet te groot te maken. Gemiddeld kun je met zon 5 kilo voer per dag voldoende uit de voeten. Voor meer informatie kun je ook terecht op de Facebook pagina of op de website van Fransekarpers.nl

Share Button

Over Rene de Vries

De auteur van dit artikel is Rene de Vries. Hij vist sinds 1996 op karper. Naast auteur op deze website is hij de eigenaar van het reisbureau Fransekarpers.nl voor karpervisvakanties met of zonder accommodatie. Niets missen? Stuur hem een vriendschap verzoek op Facebook of volg hem op Twitter!